Kunnanhallitus
Kunnanhallitus 2025-2029
Pöytäkirja, 17.11.202516/2025
11.17.2025 17.00 - 19.50
Kunnanviraston kokoushuone
Kyllä tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi
17.11.2025
Kunnanviraston kokoushuone
2025-11-18
Anna Kiviholma
Toimistosihteeri
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Hyväksytään asialistalle §:t 213-225 ja merkitään asialistaan mahdolliset muutokset kunnanhallitukselle tiedoksi.
Hyväksytään lisälista § 226.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Jenni Vehmasto ja Petteri Wiinamäki. Pöytäkirja tarkastetaan 17.11. ja pidetään nähtävänä 18.11.2025 kunnan tietoverkossa.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kehitysparkista kokoukseen saapuu katsausta esittelemään yritysasiantuntija Jari Pihlajamäki sekä kehityskoordinaattori Elina Kortesmaa. Talouden asiantuntija Marita Törmä paikalla.
Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedoksi.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tarjoukset pyydettiin 300.000 euron lainasta Ylä-Pirkanmaan Osuupankilta, Oma Säästöpankki Oyj:lta (Parkano) sekä Kuntarahoitukselta. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Ylä-Pirkanmaan Osuuspankki ja Kuntarahoitus. Liitteenä 1 (ei julkinen) yhteenveto tarjouksista.
Kunnanhallitus hyväksyy Kuntarahoitus Oyj:n tarjouksen 15 vuoden maksuajalla 10 v. kiinteällä korolla +marginaalilla 2,920 % sekä valtuuttaa kunnanjohtajan / talouspäällikön neuvottelemaan tämän pohjalta yksityiskohtaisen sopimuksen.
Asiantuntijana kokouksessa oli talouspäällikkö klo 18.05 - 18.25. Poistui kokouksesta klo 18.25 eikä osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tarjoajat, taloustoimisto
Lapsi- ja perheasianjaosto on Kihniön kunnassa toimiva vapaaehtoinen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan nimeämä toimielin, joka seuraa lasten ja perheiden hyvinvointia, tekee aloitteita ja raportoi sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle. Jaosto koostuu sivistys- ja hyvinvointilautakunnan nimeämistä jäsenistä 1/lautakunta ja 1 yhteinen varajäsen sekä rehtori tai koulukuraattori, päiväkodinjohtaja, sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja, kouluterveydenhoitaja, vapaa-ajanohjaaja, kirjastotoimenjohtaja, nuorisotyöntekijä, MLL yhdistys edustaja, 4H-yhdistys sekä edustajat seurakunnista.
Jaosto toimii nuorisolain mukaisena nuorten ohjaus- ja palveluverkostona.
Kunnanhallitus nimeää edustajan lapsi- ja perheasiainjaostoon toimikaudeksi 2025-2029.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnanhallitus nimeää edustajan nuorisovaltuustoon toimikaudelle 2025-2029.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Valittu, palkkatoimisto
Nuorisovaltuuston toimintaa ohjaa toimintasääntö. Nuorisovaltuusto esittää, että toimintasääntöä muutetaan siten, että toimikaudeksi muutetaan 2 vuotta.
Nykyinen sääntö:
7§ Nuorisovaltuuston toimikausi Nuorisovaltuuston toimikausi on yksi (1) vuosi. Toimikausi alkaa kun kunnanhallitus asettaa nuorisovaltuuston, ja päättyy, kun uusi nuorisovaltuusto on asetettu. Toimikausi on aina helmikuun 1. päivästä tammikuun 31. päivään.
Nuorisovaltuusto esittää kunnanhallitukselle, että toimintasääntöä päivitetään niin, että nuorisovaltuuston toimikausi kestää kaksi (2) vuotta.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kuntaan on saapunut kahden eri henkilön lähettämänä kuntalaisaloite tuuli- ja aurinkovoimateemaisen valtuustoseminaarin järjestämiseksi.
"Esitämme, että Kihniön kunta järjestää kuntien tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden suunnittelua, kaavoitusta ja luvitusta käsittelevän perehdyttämisseminaarin kaikille vuoden 2025 kunnallisvaaleissa valituille valtuutetuille sekä niille asiantuntijalautakuntien luottamushenkilöille, jotka tulevat tekemään päätöksiä uusiutuvan energian hankkeista. Seminaari tulee järjestää viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä läsnäoloa edellyttävänä tilaisuutena. Valtuustoseminaarin ohjelma tulee rakentaa Luonnonvarakeskuksen (Luke) laatimien politiikkasuositusten "Kuusi tapaa vahvistaa tuulivoiman hyväksyntää" pohjalle.
Aloitteet kokonaisuudessaan luettavissa kuntalaisaloitepalvelussa.
Kihniön kunnan vastaus:
Asioiden valmistelu kunnassa tapahtuu viranhaltijavalmistelun kautta, josta se etenee päätöksentekoon eri toimielimille. Valmistelussa selvitetään päätöksentekoa varten tarvittavat asiat. Kunnanhallitus valmistelee valtuustoasiat (kuntalaki 93 §).
Seminaarien ja koulutusten järjestäminen harkitaan aina tapauskohtaisesti ja se kuuluu kunnan operatiivisen organisaation tehtäviin. Seminaarien sisältö, toteutustapa ja ajankohta määritellään kuitenkin usein yhdessä toimielimen puheenjohtajan kanssa kunnan strategisten tarpeiden ja resurssien mukaan.
Kunnassa on tällä hetkellä vireillä neljä kaavoitushanketta (Myyränkankaan, Lylyharjun, Närhinkankaan ja Mäntyperän tuulivoimahankkeet), jotka voivat tulla päätettäväksi tämän valtuustokauden aikana. Erilaisia yleisötilaisuuksia uusiutuvan energian suhteen on pidetty ko. hankkeiden osalta useita. Uusia tilaisuuksia tullaan järjestämään, kun kaavaprosessit etenevät.
Kunnalla on kaavoitusmonopoli, eli vastuu maankäytön suunnittelusta ja kaavoista kuuluu yksinomaan kunnalle. Tämä tarkoittaa, että kunnalla on päätösvalta siitä, miten alueita kaavoitetaan ja mihin käyttötarkoituksiin ne soveltuvat. Kaavoitusmonopoli vaikuttaa olennaisesti siihen, miten uusiutuvan energian hankkeet, kuten tuuli- ja aurinkovoimahankkeet, voidaan toteuttaa kunnassa. Kunnan tehtävänä on arvioida hankkeiden yhteensopivuus alueen muiden tavoitteiden ja luonnonarvojen kanssa sekä huolehtia, että kaavoitusprosessi on läpinäkyvä. Kaavan laatiminen on monivaiheinen prosessi, jossa suunnitelma tarkentuu vaihe vaiheelta. Asukkailla ja muilla osallisilla on mahdollisuus osallistua kaavaprosessiin sen eri vaiheissa.
Uusi valtuusto on aloittanut toimikautensa 1.6.2025. Valtuutetuille tullaan antamaan riittävästi tietoa hankkeista ennen kuin kaavat etenevät valtuuston päätettäväksi. Valtuusto päätöstä tehdessään viime kädessä arvioi, onko valmistelu ollut riittävää.
Kunnanhallitus päättää merkitä kuntalaisaloitteen tiedoksi ja toteaa, että päättäjille tullaan antamaan riittävästi tietoa tuulivoimahankkeista ennen kuin hankkeet etenevät päätöksentekoon. Tilaisuuksien järjestämisestä ja sisällöstä päättää kunnan operatiivinen organisaatio. Kuntalaisaloite ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Aloitteen tekijät
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.10.2025
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §)
Kunnanvaltuuston 10.11.2025 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
§ 48 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 49 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 50 Ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen laajeneminen ja yhteistoimintasopimuksen
päivittäminen
§ 51 Vuoden 2026 tuloveroprosentti
§ 52 Kiinteistöverot vuodelle 2026
§ 53 Muut asiat
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
6 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talouspäällikkö §
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnan hallintosäännön mukaan toimielimen kokoukset pidetään toimielimen päättämänä aikana ja paikassa. Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen sen pitämisestä.
Kunnanhallitus päättää pitää kokouksensa pääsääntöisesti kunnanviraston kokoushuoneessa tai Puumilassa ja vuoden ensimmäiselle vuosipuoliskolle vahvistetaan seuraavat ajat:
2.2. 2026
16.2.2026
9.3.2026
30.3.2026
20.4.2026
11.5.2026
1.6.2026
Tilinpäätös kunnanvaltuusto maanantaina 15.6.2026. Muutokset ovat mahdollisia.
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.