Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 29.11.2021 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 30.11.2021 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Kirsi Jytilä ja Nina Niemenmaa. Pöytäkirja tarkastetaan 29.11.2021 ja pidetään nähtävänä 30.11.2021 kunnan tietoverkossa.
On sovittu, että syksystä 2016 alkaen sote-ohjausryhmän kunkin kokouksen muistio tuodaan kunnanhallitukselle tiedoksi erillisenä asiana. Oheisena sote-ohjausryhmän 4.11.2021 pidetyn kokouksen muistio. Ohjausryhmän puheenjohtaja Pilvi Kärkelä esittelee asiaa.
Kunnanhallitus merkitsee tietoonsa saatetuksi sote-ohjausryhmän 4.11.2021 pidetyn kokouksen muistion.
Ohjausryhmän puheenjohtaja Pilvi Kärkelä esitteli asiaa klo 17-18.
Aluevaalit toimitetaan sunnuntaina 23.1.2022. Ennakkoäänestys kotimaassa toimitetaan 12.-18.1.2022. Kihniön kunta muodostaa yhden äänestysalueen.
Vaalilain 15 §:n mukaan kunnanhallituksen on asetettava kutakin äänestysaluetta varten vaalilautakunta ja laitoksessa toimitettavaa ennakkoäänestystä varten yksi tai useampi vaalitoimikunta.
Jäsenet ja varajäsenet on valittava vaalikelpoisista kunnan asukkaista siten, että kunnassa edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneet äänestäjäryhmät mahdollisuuksien mukaan tulevat edustetuiksi kussakin vaalilautakunnassa ja vaalitoimikunnassa. Sekä varsinaisissa että varajäsenissä on oltava naisia ja miehiä kumpiakinvähintään 40 %.
Vaalilautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Vaalitoimikuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja yksi muu jäsen sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan. Vaalilautakunta ja vaalitoimikunta ovat päätösvaltaisia kolmijäsenisinä.
Vaalilautakunnan pääasiallinen tehtävä on vaalipäivän äänestyksen järjestäminen äänestysalueella ja äänestysalueella annettujen äänestyslippujen äänten laskenta.
Vaalitoimikunnan tehtävä on järjestää ennakkoäänestys laitoksissa. Vaalitoimikunnan työ alkaa viimeistään ennakkoäänestyksen alkamispäivänä. Vaalilain muutoksesta johtuen vaalitoimikunta ei huolehdi enää kotiäänestyksen toimittamisesta, vaan sen hoitavat keskusvaalilautakunnan erikseen nimeämät vaalitoimitsijat.
Vaalilain 15 §:ssä rajoitetaan vaalikelpoisuutta vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan.
Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. On syytä huomata, että oma sekä edellä mainitun sukulaisen ehdokkuus missä tahansa kunnassa aiheuttaa sen, että henkilö ei ole vaalikelpoinen vaalitoimikuntaan tai vaalitoimitsijaksi.
Vaalikelpoisuus vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan määräytyy muutoin sen mukaan kuin kuntalaissa (365/1995) säädetään vaalikelpoisuudesta lautakuntaan ja toimikuntaan (33 ja 36 §). Sinänsä ei ole estettä valita samaa henkilöä vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan, kunhan henkilö on vaalikelpoinen molempiin toimielimiin.
Vaalitoimitsija, vaalilautakunnan tai –toimikunnan jäsen ei voi olla keskusvaalilauta-kunnassa, koska keskusvaalilautakunta toimii laillisuuden arviojana.
Oheisena Kuntavaalien vaalilautakunnan kokoonpano
Kunnanhallitus asettaa vuoden 2022 aluevaaleja varten:
1. Kihniön äänestysalueen vaalilautakunnan ja valitsee siihen
-puheenjohtajan,
-varapuheenjohtajan
- kolme muuta jäsentä
- kolme - viisi varajäsentä siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten
sijaan.
2. vaalitoimikunnan ja valitsee siihen
-puheenjohtajan,
-varapuheenjohtajan
-yhden jäsenen
- kolme varajäsentä siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten sijaan.
Vaalilautakuntaan valittiin:
Marketta Malin, Heikki Mäkinen, Kirsti Nieminen, Taija-Maaria Annala ja Mika Korkiakoski. Puheenohtajaksi valittiin Heikki Mäkinen ja varapuheenjohtajaksi Marketta Malin.
Varajäsenet kutsumisjärjestyksessä: 1. Jouko Yli-Knuuttila 2. Sirkka Laitala 3. Mailis Risku 4. Pirjo Aho 5. Juhani Annala.
Vaalitoimikuntaan valittiin:
Mikael Koivukoski, Sinikka Taupila ja Ulla Vierre. Puheenjohtajaksi valittiin Mikael Koivukoski ja varapuheenjohtajaksi Sinikka Taupila.
Varajäsenet kutsumisjärjestyksessä: 1. Mirka Koivukoski 2. Anita Korkiakoski 3. Antti Kivioja
Kihniön kunnan konserniohje on hyväksytty kunnanvaltuustossa 11.12.2017 § 49 ja se on tullut voimaan vuoden 2018 alusta alkaen. Tämän jälkeen on tapahtunut muutoksia kunnan konsernirakenteessa. Ohje tulee päivittää muutosten osalta. Muutokset kuntakonsernin yhteisöissä ovat:
Oheisena muutosehdotus
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että se hyväksyy oheisena olevat muutokset konserniohjeeseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Aloite Pyhäniemen ja Kihniön keskustan välisen valaistun latuosuuden muuttaminen koiraladuksi.
Ehdotamme, että valaistu latuosuus Pyhäniemen ja Kihniön keskustan välillä muutettaisiin koiraladuksi eli siinä sallittaisiin hiihtäminen koiran kanssa. Tämä palvelisi paikallisia koiraharrastajia, kausiasukkaita sekä Pyhäniemen mökkikylän lomalaisia. Koirahiihto on erittäin tehokas urheilumuoto koiralle ja omistajalleen. Koirahiihdossa järjestetään myös kilpailuja eri sarjoissa sm-tasolle saakka.
Koiralatujen suosio kasvaa ympäri maan kotimaan matkailun suosion kasvettua koronapandemian myötä. Myös koirien määrä Suomessa on lisääntynyt entisestään ja määräksi arvioidaan jo yli 700 000. Koirasta on myös tullut yhä tärkeämpi perheenjäsen ja harrastuskaveri, jonka koulutukseen panostetaan ja joka otetaan myös mukaan mökkilomalle. Pyhäniemessäkin lomailee omistajiensa kanssa paljon koiria, sillä kaikkiin mökkeihin koirat ovat tervetulleita. Pyhäniemen ja Kihniön luonto ja ulkoilumahdollisuudet ovat koiranomistajan unelma ja varmasti syy siihen miksi ihmiset valitsevat Pyhäniemen lomakohteekseen. Koiralatu olisi hyvä jatkumo koirauimarannalle, joka on saanut paljon kiitosta.
Ladun muutos koiraladuksi ei vaatisi suuria kustannuksia. Vain muutama opas,-ja sääntökyltti ladun varteen. Yhdistyksemme auttaa näiden laatimisessa. Koirauimarannan kanssa on todettu, että ihmiset noudattavat ohjeita ja pitävät ympäristön siistinä. Yhdistyksemme voisi tulevaisuudessa myös järjestää kursseja ja antaa opetusta kuinka koirahiihto aloitetaan ja saada koiranomistajat innostumaan hiihtoharrastuksesta yhdessä parhaan nelijalkaisen ystävänsä kanssa!
Muutama linkki aiheesta:
https://www.traildog.fi/sivu/koirahiihto-ja-koiraladut
Juttua aiheesta vuodelta 2019:
https://www.koiramme.fi/jutut/koiraurheilu/603-latupolitiikka-syrjii-koirahiihtaejiae
Kihniön koiraharrastajat ry
Kihniön matkailuyhdistys ry
Kunnanhallitus pyytää sivistys-ja vapaa-aikatoimen lausuntoa asiasta. Aloitteen lähetekeskustelussa kunnanhallitus suhtautui epäillen koiraladun sijoittamisen kunnan eniten hiihdetylle latuosuudelle. Osalle latuharrastajista koirien läsnäolo saattaa tuoda ongelmia.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Kristiina Mäkelä esitti esteellisyytensä käsiteltävään asiaan ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä toimi kunnanjohtaja tämän asian ajan.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.10.2021
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista
ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnan hallintosäännön mukaan toimielimen kokoukset pidetään toimielimen päättämänä aikana ja paikassa. Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen sen pitämisestä.
Kunnanhallitus päättää pitää kokouksensa pääsääntöisesti terveyskeskuksen kokoushuoneessa ja pandemia-aikana Puumilassa ja vuoden ensimmäiselle vuosipuoliskolle vahvistetaan seuraavat ajat:
24.1.2022
14.2.2022
7.3.2022
31.3.2022
25.4.2022
16.5.2022
6.6.2022
Tilinpäätös kunnanvaltuusto13.6.2022
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
KL-Kuntahankintojen IT-laitesopimusten (KLKH124) voimassaolo umpeutui 7.11.2021. Sopimusten puitteissa tehdyt tilaukset tulee tehdä ennen määräaikaa, vaikka toimitukset tapahtuisivatkin sopimuksen umpeuduttua. KL/Hanselilta on varmistettu, että tämä on sopimusteknisesti oikea tapa menetellä. Nykyistä puitesopimusta ei voi jatkaa, joten liittyminen uusien dynaamisten puitesopimusten (DPS) yhteishankintoihin on suositeltavaa. DPS sopimuksiin voidaan liittyä koska tahansa sopimuskauden aikana. DPS sopimukset eivät edellytä laitteiden/palvelujen tilaamista ennalta määrätyiltä toimittajilta, vaan kunta voi itse valita edullisimman vaihtoehdon.
Ohessa yhteishankintasopimukset (DPS), joihin Kihniön kunnan tietohallinto suosittelee liityttävän.
IT-laitesopimusten (KLKH124) päätyttyä, on turvattava ICT-laitteiden mahdollisimman kilpailukykyinen hankintahinta. Tämän vuoksi olisi hyvä, että Kihniön kunta liittyisi edellä mainittuihin yhteishankintoihin, niin saadaan Hanselin tarjoamat edut tarvittaessa käyttöön.
Kunnanhallitus päättää, että kunta liittyy Hanselin yhteishankintasopimuksiin; Tietokoneet 2021-2025, Erikoiskäyttötietokoneet 2021-2025, tulostus- ja ohesilaitteet tarvikkeineen 2021-2025 ja valtuuttaa talous- ja hallintojohtajan tekemään liittymissopimukset.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Koivikon asemakaavan muutos ja laajennus on edennyt hyväksymisvaiheeseen. Tässä vaiheessa kaavaa esitetään jaettavaksi kahteen erilliseen osa-alueeseen, 1 ja 2, mikä mahdollistaa osaalueen 2 rakentumisen käynnistämisen nopealla aikataululla kaavan saatua lainvoiman.
Liite 1 kartta osa-alueesta 1, Liite 3 Koivikon asemakaavan muutos ja laajennus (sis. molemmat alueet)
Kunnanhallitus:
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Ala-Katara Severi, Silvennoinen Erja ja Jytilä Kirsi esittivät esteelisyytensä käsiteltävään asiaan ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Katri Toivonen tämän asian ajaksi.
Koivikon asemakaavan muutos ja laajennus on edennyt hyväksymisvaiheeseen. Tässä vaiheessa kaavaa esitetään jaettavaksi kahteen erilliseen osa-alueeseen, 1 ja 2, mikä mahdollistaa osaalueen 2 rakentumisen käynnistämisen nopealla aikataululla kaavan saatua lainvoiman.
Asemakaavan muutosehdotukseen osa-alueen 2 osalta ei jätetty muistutuksia.
Liite 2 kartta osa-alue 2, Liite 3 esitetty edeltävän pykälän liitteenä
Kunnanhallitus:
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Ala-Katara Severi, Silvennoinen Erja ja Jytilä Kirsi esittivät esteelisyytensä käsiteltävään asiaan ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Katri Toivonen tämän asian ajaksi.
Hakemusasiakirjat on nähtävänä kokouksessa.
Liite 4 karttaote, Liite 5 havainnekuva
Kunnanhallitus päättää hyväksyä poikkeamisen teknisen lautakunnan esittämin perusteluin. Poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tulee hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakennuslupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Hakemusasiakirjat on nähtävänä kokouksessa
Liite 6 karttaliite, Liite 7 havainnekuvat
Kunnanhallitus päättää hyväksyä poikkeamisen poikkeamisen teknisen lautakunnan esittämin perusteluin. Poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tule hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakennuslupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
EU:n digitaalinen koronatodistus on ollut mahdollista ottaa käyttöön Suomessa koronapassina 16.10.2021 alkaen. Koronarajoitusten kohteina olevat julkiset ja yksityiset toimijat voivat ottaa koronapassin käyttöön vapaaehtoisesti. Koronapassi on vaihtoehto viranomaisten asettamille toimintojen sulkemista lievemmille koronarajoituksille. Koronapassin edellyttäminen voi osaltaan edistää myös rokotekattavuuden lisääntymistä.
Tartuntatautilakiin on lisätty 16.10.2021 voimaan tullut määräaikainen pykälä 58 i § (voimassa 16.10.2021–31.12.2021), joka koskee EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallista käyttämistä. Koronapassin esittäminen mahdollistaa yleisötilaisuuteen tai tilaan pääsemisen, mikäli toimivaltaiset viranomaiset ovat asettaneet kokoontumis-, yleisömäärä- tai aukiolorajoituksia. Jos viranomainen joutuu sulkemaan tilan tai kieltämään yleisötilaisuuden kokonaan, koronapassi ei ole käytössä. Koronapassin esittämistä ei voi myöskään edellyttää rajoitusten poistuessa. Koronapassin esittämistä ei voi edellyttää myöskään paikoissa, joiden voidaan katsoa olevan tavanomaisen elämän tai lakisääteisten oikeuksien ja palveluiden käyttämisen kannalta välttämättömiä.
Koronapassia voidaan edellyttää vain 16- vuotiailta ja sitä vanhemmilta. Tartuntatautilain mukaan toiminnanharjoittajan on kirjattava tartuntatautilain 58 h §:ssä tarkoitettuun tartuntatautien torjuntasuunnitelmaan tieto siitä, että se edellyttää koronapassin esittämistä asiakkailta ja toimintaan osallistuvilta. Koronapassi tulee esittää ennen tiloihin pääsyä.
Tartuntatautilain 58 i §:n mukaan koronapassin esittämistä voi vaatia esimerkiksi ravintoloissa ja yökerhoissa sekä yleisötilaisuuksissa, kuntosaleilla ja muissa urheiluun tai liikuntaan käytettävissä sisäliikuntatiloissa, uimahalleissa ja kylpylöissä, tanssipaikoissa ja ryhmäharrastustoimintaan käytettävissä tiloissa, museoissa, näyttelytiloissa ja muissa vastaavissa kulttuuritiloissa.
Koronapassin käyttöön ottamisen edellytykset Kihniön kunnan toiminnoissa:
- koronapassi voidaan ottaa käyttöön, jos tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja/tai aluehallintoviranomainen (AVI) on tehnyt päätöksen rajoitustoimista.
- koronapassia voidaan vaatia vain niissä toiminnoissa, joihin rajoitustoimet kohdistuvat. Esimerkiksi, jos AVI määrää rajoituksen vain yleisötilaisuuksien henkilömääristä, ei uimahalleissa ja liikuntasaleissa tai kulttuuritiloissa voi vaatia koronapassin käyttämistä ns. normaalikäytössä. Jos tiloissa järjestään tapahtuma, esitys tai ohjattua toimintaa, koronapassin esittämistä voidaan edellyttää.
- koronapassi voidaan ottaa käyttöön kunnan päätöksellä vain kunnan itsensä järjestämissä tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Jos kunnan tila on annettu ulkopuolisen toiminnanharjoittajan käyttöön, passin käyttämisestä päättää kyseinen toiminnanharjoittaja. Kunta voi tuolloin kuitenkin suosittaa toiminnanharjoittajalle koronapassin käyttöönottoa.
Tartuntatautilain mukaan koronapassin käyttöön ottamisesta päättää toiminnanharjoittaja. Kunnan osalta tartuntatautilakia voidaan tulkita niin, että periaatepäätöksen tekee kunnanhallitus ja palvelualueet päättävät omien toimintojensa osalta yksityiskohtaisesti tilanteista, joissa passia vaaditaan.
(Lisätietoja: valmistelija hallintoylilääkäri Tarja Marjamäki puh. 044 728 8764)
Koronatodistuksen saa Omakanta-palvelusta tai tulosteena Kihniön Terveysasemalta.
Kihniön kunnanhallitus päättää, että
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
5 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö § -
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Saapuneet:
1. Avi: Taruntatautilain 58 §:n mukainen päätös Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntien ja Punkalaitumen kunnan alueelle
2. Terveys- ja hyvinvointijohtaja yta: Suolistosyövän seulonta (yta) kokonaispaketti
3.Terveys- ja hyvinvointijohtaja yta: Kuvantamisen komponentin hankinta
4. Vaasan hallinto-oikeus: Valitukset ympäristölupa-asiassa (Hakojennevan turvetuotanto)
Merkitään ilmoitusasiat tiedoksi.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, joka koskee uutta kaavoitus- ja rakentamislakia. Uudella kaavoitus- ja rakentamislailla on tarkoitus korvata voimassa oleva maankäyttö- ja rakennuslaki. Lausuntopyyntö koskee myös samassa yhteydessä esitettyjä muutoksia eräisiin muihin lakeihin.
Voimassa oleva maankäyttö- ja rakennuslaki tuli voimaan vuoden 2000 alussa. Toimintaympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia maankäyttö- ja rakennuslain voimassaoloaikana ja myös näköpiirissä oleva kehitys haastaa uusiin toimiin. Uudella kaavoitus- ja rakentamislailla parannettaisiin sääntelyn vaikuttavuutta erityisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi, kiertotalouden edistämiseksi, luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi, rakentamisen laadun parantamiseksi sekä alueidenkäytön ja rakentamisen päätösten ja tietosisällön valtakunnallisen digitaalisuuden mahdollistamiseksi.
Tausta
Maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen valmistelu käynnistettiin parlamentaarisesti keväällä 2018. Työ organisoitiin asettamalla työryhmä, parlamentaarinen seurantaryhmä ja laaja sidosryhmäfoorumi (ympäristöministeriön päätös 24.4.2018). Työryhmä nimitti lisäksi kuusi valmistelujaostoa, joissa oli jäseninä ympäristöministeriön virkamiehiä ja pysyvinä asiantuntijoina sidosryhmäfoorumiin kuuluvien tahojen edustajia. Eduskuntavaalien jälkeen parlamentaarisen seurantaryhmän kokoonpano muuttui osittain (ympäristöministeriön päätös 26.6.2019). Toimielimet asetettiin 31.12.2021 asti. Valmistelun aikana järjestettiin lisäksi lukuisia seminaareja ja työpajoja sekä kuultiin laajasti eri sidosryhmien edustajia.
Lausuntopyynnön kohteena on ympäristöministeriön ehdotus uutta kaavoitus- ja rakentamislakia koskevaksi hallituksen esitysluonnokseksi.
Tavoitteet
Esityksen päätavoitteita ovat hallitusohjelman mukaisesti hiilineutraali yhteiskunta, luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen sekä rakentamisen laadun parantaminen ja digitalisaation edistäminen. Tavoitteena on lisäksi muun muassa edistää kaavaprosessin sujuvuutta, vahvistaa kuntien maapolitiikkaa, parantaa ihmisten osallistumismahdollisuuksia, edistää rakentamisen luvissa ja ilmoituksissa yhden luukun periaatetta ja sähköistä asiointia sekä luoda rakennetun ympäristön valtakunnallinen digitaalinen rekisteri ja tietoalusta, joihin maankäyttöä ja rakentamista koskevat päätökset ja prosessit tukeutuvat. Lausuntoluonnosta täydennetään kaavoituksen lausunnolla.
Lausunnot on pyydetty toimittamaan ympäristöministeriöön viimeistään tiistaina 7.12.2021. liitteenä 8 lausuntoluonnos, johon on täydennetty rakennusvalvonnan osuus lausunnosta. Kaavoitus toimittaa osuutensa lausuntoon ennen lausuntopyynnön määräajan umpeutumista.
Tausta-aineistossa kuntaliiton näkemyksiä kaavoitus- ja rakentamislain luonnoksesta.
Kunnanhallitus käy keskustelun lausuntoluonnoksesta, jonka perusteella kunnanjohtaja valtuutetaan täydentämään liitteenä olevaa lausuntoluonnosta kavoituksen osalta.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.