| Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
|---|---|
| Tarkastuspäivä | 27.10.2025 |
| Paikka | Kihniö |
|---|---|
| Aika | 28.10.2025 |
| Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
| Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Hyväksytään asialistalle §:t 194-208 ja merkitään asialistaan mahdolliset muutokset kunnanhallitukselle tiedoksi.
§ 207 lisättiin elinvoimajaoston kokous.
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Janne Ojala ja Matti Sillanpää. Pöytäkirja tarkastetaan 27.10.2025 ja pidetään nähtävänä 28.10.2025 kunnan tietoverkossa.
Janne Ojalan tilalle tarkastajaksi valittiin Erja Silvennoinen. Janne Ojala toimi kokouksen puheenjohtajana.
Sastamalan kaupunki, Punkalaitumen kunta, Ikaalisten kaupunki, Parkano kaupunki ja Kihniön kunta ovat solmineet kuntalain 49-54 §:n mukaisen yhteistoimintasopimuksen ympäristöterveydenhuollon palveluista. Sastamalan kaupungilla vastuukuntana on järjestämisvastuu yhteistoiminta-alueen ympäristöterveydenhuollosta edellä mainitussa sopimuksessa määritellyllä tavalla. Ympäristönsuojelun osalta ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävät Sastamalan kaupunki tuottaa vain Punkalaitumen kunnalle.
Vastuukunnan toimielinorganisaatiossa on kaupunginhallituksen alainen ympäristöterveydenhuollon jaosto, jossa on jäseniä kaikista sopijakunnista. Jaoston tehtäviä ovat eläinlääkintähuollon, ympäristönsuojelu-, terveydensuojelu-, elintarvikevalvonta- ja leirintäaluevalvontaviranomaisen tehtävät sekä kunnalle kuuluvat kemikaalilain, tupakkalain sekä lääkelain mukaiset nikotiinivalmisteita koskevat valvontatehtävät, maa-aineslain lupa- ja valvontaviranomaisen tehtävät ja muut laissa säädetyt toimialaa koskevat tehtävät.
Yhteistoiminta-alueella eläinlääkintähuollon palvelut tuotetaan kahdella pienemmällä alueella siten, että Alueen 1 muodostavat Sastamala ja Punkalaidun ja Alueen 2 Ikaalinen, Parkano ja Kihniö. Kustannustenjakoperusteet ovat alueilla erilaiset. Sopijakuntien kesken on neuvoteltu uudesta kustannustenjakomallista Alueen 2 osalta. Tähän saakka kustannukset on jaettu Alueella 2 tasan kuntien kesken, mutta jatkossa esitetään kustannukset jaettavaksi seuraavasti: Ikaalinen 40 %, Parkano 40 % ja Kihniö 20 %. Lisäksi esitetään, että näistä kahdesta alueesta 1 ja 2 muodostetaan yksi yhteinen päivystysalue, jonka päivystyskorvaukset jaetaan puoliksi Alueelle 1 ja Alueelle 2.
Hämeenkyrön kunta on ilmoittanut halunsa tulla mukaan tähän ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun osalta. Jatkossa Sastamala tuottaisi ympäristönsuojeluviranomaisen palvelut sekä Punkalaitumelle että Hämeenkyrölle. Tältä osin kustannukset jaettaisiin kuntien asukaslukujen mukaisessa suhteessa.
Edellä mainitut muutokset on otettu huomioon päivitetyssä yhteistoimintasopimuksessa, joka on liitteenä.
Ympäristöterveydenhuollon voimassa olevan yhteistoimintasopimuksen mukaan uuden osapuolen liittyessä yhteistoiminta-alueeseen sovelletaan tämän sopimuksen periaatteita ja yhteistoimintasopimusta muutetaan vastaamaan uutta tilannetta valtuustojen yhtäpitävin päätöksin. Samoin yhteistoimintasopimuksen muutoksista päätetään valtuustojen yhtäpitävillä päätöksillä.
Liite 1 yhteistoimintasopimus
Liite 2 Palvelusopimus ja talousarvio 2026 ympäristöterveydenhuollon palvelut
Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy ympäristöterveydenhuollon yhteistoimintasopimuksen muutokset liitteen 1 mukaisesti. Sopimus tulee voimaan 1.1.2026.
Kuntalain 111 §:n mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Kunnan tulee ilmoittaa verohallitukselle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä tuloveroprosentin suuruus neljännesprosenttiyksikön tarkkuudella.
Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti vuonna 2025 on 7,54 ja Pirkanmaalla se on 8,26 %.
Kihniön tuloveroprosenttia vuodelle 2006 korotettiin 18,75 %:sta 19,25 %:iin, jonka mukaisena se pysyi vuoden 2007. Vuodelle 2008 sitä jälleen korotettiin 0,50 prosenttiyksikköä ja vuodelle 2014 tuloveroprosentiksi määrättiin 20,50. Vuodelle 2015 tuloveroprosentti nostettiin 21,50 %:iin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämisvastuu ja siten niiden kustannukset siirrettiin kunnilta hyvinvointialueille. Tämän takia kuntien tuloja siirrettiin valtiolle, joka rahoittaa hyvinvointialueiden toimintaa. Vuodelle 2023 kunnan tuloveroprosenttia laskettiin vähentämällä 12,64 prosenttiyksikköä vuoden 2022 veroprosentista. Aikaisemmista vuosista poiketen, tuloveroprosentti ilmoitettiin sadasosaprosenttiyksikön tarkkuudella. Kihniön veroprosentti muuttui 8,86 vuodelle 2023 ja sitä lukua pyöristettiin Verohallinnon ohjeistuksen mukaan kymmenyksen tarkkuudelle 8,90 vuodelle 2024. Veroprosenttia nostettiin 0,50 %- yksikköä vuodelle 2025.
Ensi vuoden tuloveroprosentit tulee määrätä ja ilmoittaa 0,10 %-yksikön tarkkuudella.
Kuntaliitolta saadun verotuloennusteen mukaan kunnallisveroa kertyy Kihniössä kuluvana vuonna 2.621.000 €. Vuodelle 2026 ennusteen mukaan kunnallisveroa kertyisi 2.722.000 €.
Talouden tilanteen heikennyttyä, tulee talouden tasapainottamistoimien yhteydessä tarkastella myös tuloveroprosentin korotusta. Puolen prosentin korotusvaikutus on noin 130.000 euroa ja prosentin korotuksen 260.000 euroa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Kihniön kunnan tuloveroprosentiksi vuodelle 2026 määrätään 9,40 %.
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan valtuusto määrää kiinteistöveroprosentin suuruuden vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tulovero-prosentin. Kiinteistövero on kiinteistön arvon perusteella suoritettava vero, jonka kiinteistön kotikunta saa kokonaisuudessaan.
Kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajojen vaihteluvälit ovat seuraavat:
1.Yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 – 2,00
2. Maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 1,30–2,00 %
3. Vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41 – 1,00
4. Muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93 – 2,00
5. Voimalaitosten kiinteistöveroprosentti voidaan määrätä välillä 0,93–3,10 %
6.Yleishyödylliset yhteisöt 0,00 – 2,00 %
Kunnalla on mahdollisuus periä rakentamattomista tonteista korotettua veroa, jonka suuruus on 2,00 – 6,00 %. Tämän veron periminen edellyttää rakentamattomalta rakennuspaikalta tiettyjä perusvaatimuksia, jotta veroa voidaan periä.
Talouden tilanteen heikennyttyä, tulee talouden tasapainottamistoimien yhteydessä tarkastella myös kiinteistöveroprosenttien korotusta.
Kiinteistöveroprosentteja on laajemmin tarkasteltu 2017.
Kiinteistöveroprosenttien tarkistaminen Pirkanmaan keskimääräisiin prosentteihin tuo noin 22.000 euroa lisää kiinteistöveroa.
| Verolaji | Kihniö | Pirkanmaa | alle 2000 as.kunnat |
| Yleinen kiinteistöveroprosentti | 1,10 | 1,16 | 1,23 |
| Maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti | 1,30 | 1,30 | 1,32 |
| Vakituisten asuntojen veroprosentti | 0,55 | 0,58 | 0,59 |
| Muiden asuinrakennusten veroprosentti | 1,10 | 1,14 | 1,35 |
| Yleishyödylliset yhteisöt veroprosentti | 0 | ||
| Voimalaitosten veroprosentti | 2,85 |
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että vuodelle 2026 vahvistetaan seuraavat kiinteistöveroprosentit:
1. yleinen 1,16
2. maapohja 1,30
3. vakituiset asuinrakennukset 0,58
4. muut asuinrakennukset 1,14
5. yleishyödylliset yhteisöt 0
6. voimalaitokset 2,85
Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle, että rakentamattomalle rakennuspaikalle ei määrätä erillistä veroa.
Keskustelun aikana Petteri Wiinamäki esitti, ettei kiinteistöveroja koroteta. Jenni Vehmasto kannatti ehdotusta. Puheenjohtaja esitti äänestysjärjestyksen; kädennostoäänestys, esittelijän ehdotusta kannattivat Erja Silvennoinen, Essi Tarsia, Matti Sillanpää ja Jarkko Keljo. Petteri Wiinamäen ehdotusta kannattivat Jenni Vehmasto, Petteri Wiinamäki ja Janne Ojala. Esittelijän ehdotus sai 4 ääntä ja Wiinamäen ehdotus sai 3 ääntä. Esittelijän ehdotus tuli asian päätökseksi.
Jenni Vehmasto, Petteri Wiinamäki ja Janne Ojala jättivät eriävän mielipiteen.
Koivikon teollisuusalueen suunnittelussa ajoyhteyttä teollisuusalueen läpi on pidetty tarpeellisena ja asemakaavassa yhteys on ratkaistu Paavontien jatkamisella. Esitetyssä sopimuksessa tämä yhteys, Paavontien jatke, korvataan huomattavasti lyhyemmällä ja huomattavasti edullisemmalla yhteydellä.
Sopimuksen sovitaan siitä, että maanomistajien toteuttamien tonttimuutosten jälkeen kunta vuokraa alueen ja sille sallitaan myös yleinen liikenne, jolloin kunta vastaa alueen ylläpidosta. Vuokra-aikana kunta käynnistää kaavoitustyön, jonka tavoitteena on muodostaa alueesta yleinen tie. Vuokrasopimuksen myötä alueen omistus myös siirtyy kunnalle.
Kunta toteuttaa tarvittavat liikennemerkkimuutokset sopimuksen tekemisen jälkeen.Liite 3 Sopimus Koivikon teollisuusalueen yleisen liikenteen yhteyden vuokraamisesta
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 3 olevan sopimuksen ja oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen. Kunnanjohtajalla on myös oikeus tarvittaessa tehdä teknisluontoisia muutoksia sopimukseen.
Pori-Parkano-Haapamäki (PPH) –ratatyöryhmä on perustettu v. 2014.
Ryhmään kuuluu edustajia Satakunnan, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitoista, raideliikennekäytävän kunnista (Pori, Pomarkku, Kankaanpää, Jämijärvi, Parkano, Kihniö, Keuruu, Virrat), kauppakamareista ja eduskunnasta.
Vuodenvaihteessa 2023-2024 mukaan tulivat myös Savonlinnan kaupungin ja Etelä-Savon liiton edustajat.
Kukin taho vastaa edustajansa osallistumisen kuluista.
Pyydämme mukana olevia kuntia ilmoittamaan/nimeämään edustajansa ratatyöryhmään kaudelle 2025-2029.
Kunta saa vapaasti määrittää edustajansa valitsemistavan.
Tiedot (edustajan nimi, nimike ja sähköpostiosoite) voi toimittaa Satakuntaliiton kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@satakunta.fi.
Kunnanhallitus nimeää edustajan Pori-Parkano-Haapamäki -raideliikennekäytävän työryhmään.
Pori-Parkano-Haapamäki -raideliikennekäytävän työryhmään valittiin Hannu Koivistoinen ja varalle Kristiina Mäkelä.
Kihniön kunnasta on kunnanjohtaja ollut nimettynä Pirkanmaan Virkistysalueyhdistyksen hallitukseen, jonka toimikausi on kalenterivuosi. Uusi hallitus nimetään vuosittain aina marraskuun syyskokouksessa, joka on tänä vuonna torstaina 6.11.
Periaatteena on ollut, että jokaisesta yhdistyksen jäsenkunnasta (15 kpl) on nimetty edustaja, joka on joko hallituksen jäsen tai henkilökohtainen varajäsen. Kihniön edustaja on ollut yhdistyksemme puheenjohtajan (Oriveden kaupunginjohtaja Juha Kuusisto) henkilökohtainen varajäsen. Hallituksen kokouksia on ollut vuosittain yleensä neljä vuodessa.
Edellisen kunnanjohtajan jäätyä pois kunnanjohtajan pestistä, tulisi uusi nimetä edustaja, kuka olisi jatkossa Kihniön kunnan edustaja Pirkanmaan Virkistysalueyhdistyksen hallituksessa. Haussa on siis puheenjohtajan varajäsen, jolla on kokouksissa läsnäolo ja puheoikeus.
Kunnanhallitus nimeää edustajan Pirkanmaan Virkistysalueyhdistyksen ry:n hallitukseen.
Edustajaksi valittiin kunnanjohtaja Kristiina Mäkelä.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §)
Kunnanvaltuuston 13.10.2025 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
§ 41 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 42 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 43 Talouden toteutumisen osavuosikatsaus 30.6.2025 mukaan
§ 44 Lausunnot kunnanhallitukselle tarkastuslautakunnan huomioista tarkastuskertomuksessa
§ 45 Muutosesitykset vuoden 2025 talousarvioon
§ 46 Sidonnaisuusilmoitukset
§ 47 Muut asiat
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Oheisena sijaintikartta ja asemapiirros.
Kunnanhallitus päättää, että teknisen lautakunnan esittämin perusteluin poikkeamiseen suostutaan. Rakentaminen tulee sopeuttaa ympäristöön ja maisemaan.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa. Oheisena toteuma
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.9.2025
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
4 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 41,45-46,48
Talouspäällikkö §
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Tekninen lautakunta 20.10.2025
§ 76 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 77 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 78 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan rakennus
§ 79 Nerkoonjärven ranta-asemakaavojen muutos ja laajennus / kaavaehdotus
§ 80 Teknisen osaston toimiston asiakaspalvelun kehittäminen
§ 81 Talouden toteuma 1.1.2025 - 31.8.2025
§ 82 Ajankohtaisasiat
Elinvoimajaosto 22.10.2025
§ 5 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 6 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 7 Kehitys-Parkin toimintasuunnitelma vuodelle 2026
§ 8 Kihniön kunnan ja kunnanhallituksen toiminnalliset tavoitteet / strategian painopistealueet
§ 9 Verkosta vetovoimaa -hankkeen tilannekatsaus
§ 10 Muut esille tulevat asiat
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Saapuneet:
1. Pirkanmaan ELY: Työllisyyskatsaus syyskuu, Kihniön työttömyys % 6,4
2. HAO: Päätös hallintoriita-asian päättämisestä
3. Poliisin neuvottelukunnan pöytäkirja.
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi.