Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 2.10.2025 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 2.10.2025 |
Allekirjoittajan nimi | Tarja Männikkö-Tarsia |
Allekirjoittajan titteli | rehtori |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Mikko Nevanperä ja Sirpa Kaikkonen. Pöytäkirja tarkastetaan 2.10.2025 ja pidetään nähtävänä 2.10.2025 lähtien kunnan tietoverkossa.
Opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä, opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista, koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista. (PoA 9 §)
Lukuvuosisuunnitelma on laadittu opetussuunnitelman mukaisesti. Työajat lukuvuodelle 2024-2025 ovat seuraavat:
Syyslukukausi
Alkaa tiistaina 05.08.2025
Päättyy perjantaina 19.12.2025
Kevätlukukausi
Alkaa keskiviikkona 07.01.2026
Päättyy lauantaina 30.5.2026
Lomat
Syysloma (vko 42) 13.10. - 19.10.2025
Joululoma 22.12.2025 - 05.01.2026
Talviloma (vko 9) 23.02. - 01.03.2026
Pääsiäisloma 03.04.-06.04.2026
Vapaapäivät
Vappu perjantai 01.05.2026
Helatorstai 14.05.2026
Vapaapäivä 15.5.2026
Luokkatunnit Kihniön yhtenäiskoulussa:
Yhtenäiskoulu 249 h
Erillinen esiopetusryhmä 19 h
Laaja-alainen erityisopetus 24 h
Erityisopetuksen pienryhmät 49 h
________________________________________
Yhteensä 341 h
Tukiopetusta annetaan seuraavasti:
Yhtenäiskoulu 130 h / lukuvuosi
Ryhmäkohtainen tuki 19h/vko
Oppilasmäärät 2025 (2024/2023)
Esioppilaita 8 (9/11)
Erityisopetuksen pienryhmät 12 (10/10)
Valmistava opetus 2 (2/0)
vuosiluokat 1-5 62 (73/83)
vuosiluokat 6-9 71 (75/65)
________________________________________
Yhteensä 155 (169/171)
Poikkeamat lukujärjestyksiin kirjataan koulun omaan lukuvuosisuunnitelmaan. Lukuvuosisuunnitelma esitellään myöhemmin.
Liitteet: Työsuunnitelma (liite 1) esitetään kokouksessa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy yhtenäiskoulun lukuvuosisuunnitelman lukuvuodelle 2025-2026.
Lisätään työsuunnitelmaan koulun kerhotoiminta.
Kunnan hallintosäännön (§ 29) mukaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tulee hyväksyä erilaiset koulun suunnitelmat sekä järjestyssäännöt. Järjestyssäännöt on esitelty edellisessä kokouksessa. Kriisisuunnitelma (liite 2) ja pelastussuunnitelma (liite 3) esitellään kokouksessa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy yhtenäiskoulun kriisisuunnitelman ja pelastussuunnitelman.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistui 1.8.2025 lähtien. Tukimuotojen ja tukitoimien toteutuksessa korostuu suunnitelmallisuus ja ennakointi. Lisäksi samanaikaisopetuksen ja opetushenkilöstön keskinäinen yhteistyö painottuu tuen toteutuksessa.
Oppilaalla on aina ensisijaisesti oikeus ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin (yleinen tukiopetus, erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä, opetuskielen tukiopetus). Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, oppilaalla on oikeus lisäksi saada yksilöllisesti kohdennettuja oppilaskohtaisia tukitoimia.
Kihniössä ryhmäkohtaiseen tukeen on varattu laskennallinen minimi eli 19h (0,122h/oppilas/vko). Lv 2025-2026 on siirtymäaikaa ja toimintaa kehitetään vuoden aikana vahvalla seurannalla. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteutumisen arviointia suoritetaan ns. jatkuvana arviointina ja niitä kehitetään sen mukaisesti, mikä koetaan tarpeelliseksi. Lain edellyttämä vähimmäistuntimäärä ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin on velvoittava, eikä ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin kohdistettavaa tuntiresurssia voi korvata muulla opetuksella, tai sisällyttää niihin tarkoitettuun tuntiresurssiin muuta opetusta. Ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät edellytä hallintopäätöstä tai oppilaskohtaista suunnitelmaa, vaan ne on suunniteltu toteutettavaksi osana lukuvuoden toimintaa.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijaisia tukimuotoja ja kaikkien oppilaiden oikeus. Jos nämä tukimuodot eivät riitä oppilaan oppimisen tukemiseksi, oppilaalle tehdään oppilaskohtaisen tuen järjestämisen arviointi ja suunnitelma. Tämän suunnitelman toteuttamisesta tehdään myös hallintopäätös, jonka tekee hyvinvointijohtaja. Oppilaskohtaisen tuen järjestäminen suunnitellaan yhteistyössä luokan- ja erityisopettajan, sekä huoltajien kanssa.
Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä järjestetään siten, että se tukee ja täydentää muuta opetusta ja mahdollistaa oppilaiden tarpeiden huomioimisen osana ryhmämuotoista opetusta.
Erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä voi liittyä myös erityisopettajan konsultaatiota, joka kohdentuu kyseisen luokan tai ryhmän kanssa toimiville opettajille ja muulle opetus- ja kasvatushenkilöstölle
Opettajan antama yleinen tukiopetus ja opetuskielen tukiopetus voidaan antaa oppilaiden työjärjestyksen mukaisten oppituntien aikana yhteis- tai samanaikaisopetuksena tai pienemmässä ryhmässä tai erillisinä lisätunteina, myös oppituntien ulkopuolella huomioiden koulupäivien pituuden enimmäismäärät. Yleistä tukiopetusta ja opetuskielen tukiopetusta antaa ensisijaisesti opetusryhmästä vastuussa oleva luokan- tai aineenopettaja.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee esittelyn oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksesta tietoonsa saatetuksi.
- Kettukallion päiväkodissa alkaa perhevapaan sijaisuus 30.10.2025 lähtien. Pätevät hakijat on haastateltu 1.10.2025.
- Kettukallion päiväkodilla tällä hetkellä käytössä olevan wilma- pohjaisen järjestelmän päivitys ja tuki päättyy v. 2025 lopussa. Uusi järjestelmä tulee hankkia pikaisesti ja tarjousesityksiä on jo pyydetty. Asiaan palataan lautakunnan seuraavassa kokouksessa.
- Sivistys- ja hyvinvointilautakunta kävi keskustelua edellisessä kokouksessa opettajien erityistehtävistä lv 2025-2026 ja halusi saada lisätietoa perusteista ja kustannuksista. Aineistossa rehtorin lisäselvitys erityistehtävien perusteista.
- Rehtorin varahenkilön valinta jätettiin edellisessä sivistys- ja hyvinvointilautakunnan kokouksessa pöydälle.
Tarkennetaan nimitystä rehtorin varahenkilö (ei vararehtori). Rehtorin varahenkilöllä ei ole kiinteitä rehtorin tehtäviä, vaan hän toimii varahenkilönä rehtorin poissa ollessa. Tärkeimpinä tehtävinä sijaisten valinta muun henkilökunnan lyhytaikaisissa poissaoloissa sekä vastuu koulupäivän sujumisesta rehtorin ollessa estyneenä.
- Sovitaan seuraavan kokouksen aika myöhemmin.
Kokous päättyi 19.15.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee ilmoitusasiat tietoonsa saatetuksi.