Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 2.10.2024 |
Paikka | Kunnan tietoverkko |
---|---|
Aika | 03.10.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Henna Romppainen |
Allekirjoittajan titteli | Tekninen johtaja |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Mika Korkiakoski ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 2.10.2024 ja pidetään nähtävänä 3.10.2024 kunnan tietoverkossa.
Yhtenäiskoulun pihaan Kettukalliontien puoleiseen päätyyn on kesän aikana lisätty valaistusta turvallisuuden parantamiseksi.
Tekninen lautakunta toteaa kuntalaisaloitteen loppuun käsitellyksi.
Tekninen johtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu.
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1. - 31.8.2024.
Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Ympäristötarkastaja on 2.2.2022 kehottanut kiinteistön RN:o 250-407-9-91 omistajaa liittymään jätteenkuljetukseen 28.2.2022 mennessä. Tämän jälkeen kiinteistölle on 6.4.2022 lähetetty kuulemiskirje, jossa kiinteistön omistajalle on varattu mahdollisuus vastineen antamiseen 29.4.2022 mennessä uhalla, että tämän jälkeen kiinteistö voidaan määrätä liittymään jätteenkuljetukseen uhkasakkomenettelyllä. Kuultava ei ole antanut asiassa vastinetta.
Tekninen lautakunta määräsi 22.5.2024 § 36 kiinteistön RN:o 250-407-9-91 omistajan liittämään kiinteistönsä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Päävelvoitteen tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko, jonka peruserän suuruus on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti. Jäljennös sopimuksesta tuli toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen tiedoksisaanti tapahtui 1.7.2024.
Tekninen lautakunta varasi 21.8.2024 § 58 asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi ennen asian ratkaisemista ja juoksevan uhkasakon tuomitsemista. Kirjallinen selitys tuli toimittaa Kihniön tekniselle lautakunnalle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen todisteellinen tiedoksisaanti tapahtui pvm.
Jätehuoltoviranomaiselta 23.9.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö RN:o 250-407-9-91 on liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen. Päävelvoite on täytetty, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Valmistelija: ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistö RN:o 250-407-9-91 on liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen ja uhkasakkomenettely raukeaa.
Päätöksen perustelut
Kiinteistönhaltija on velvollinen liittämään kiinteistönsä järjestettyyn jätteen kuljetukseen. Jätehuoltoviranomaiselta saadun tiedon mukaan kiinteistö on liittynyt jätehuollon piiriin. Jätelain 126 §:n nojalla annettua määräystä liittää kiinteistö jätehuoltoon on noudatettu, joten uhkasakko-menettely raukeaa.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 13, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137, 139 ja 144
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4-9, 18-20, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4, 8 §
Kihniön ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa (voimassa 1.5.2022 alkaen)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Ympäristötarkastaja on 26.8.2020 ja toistamiseen 22.6.2022 kehottanut kiinteistön RN:o 250-401-24-2 omistajaa liittymään kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen. Viimeisimmän kehotuksen määräaika toimenpiteen suorittamiseen oli 31.7.2022 mennessä. Tämän jälkeen kiinteistölle on 15.5.2024 lähetetty kuulemiskirje, jossa on varattu kiinteistön omistajalle mahdollisuus vastineen antamiseen 31.5.2024 mennessä uhalla, että tämän jälkeen kiinteistö voidaan määrätä liittymään jätteenkuljetukseen uhkasakkomenettelyllä.
Kuultava ilmoitti 26.5.2024 vastineessaan pyrkivänsä ensisijaisesti jätteen synnyn ehkäisemiseen ja toissijaisesti kierrätykseen. Hän kertoi tehneensä sopimuksen jäteastian yhteiskäytöstä jo vuonna 2010 ja ilmoitti kompostoivansa asuinkiinteistöllä syntyvän biojätteen. Lisäksi kuultava kertoi vuonna 2017 silloisen ympäristötarkastajan käyneen paikan päällä ja toteavan kaiken olevan kunnossa. Kuultava kertoi keskustelleensa asiasta myös vuonna 2020 silloisen ympäristötarkastajan kanssa. Nykyinen ympäristötarkastaja kehotti 10.6.2024 kiinteistön omistajaa olemaan yhteydessä Lakeuden Etapin jätehuoltoon, sillä ainoastaan sitä kautta voi kimppa-astiatiedon saattaa kuntoon.
Kiinteistön omistaja oli 14.6.2024 yhteydessä Lakeuden Etappiin, josta hänelle vastattiin, ettei jätteiden kuljettaminen asuinrakennuksesta yli 3 km etäisyydelle katsota olevan kyseisen kiinteistön kiinteistökohtaista jätehuoltoa. Tämän vuoksi jätteenkuljetuksen rekisterissä kiinteistö on edelleen jätehuoltoon liittymättömänä, koska nykyinen yhteisastia ei täytä säädöksiä ja sen ei voida katsoa täyttävät jätelain velvoitetta järjestetystä jätehuollosta.
Velvoitetun mukaan jätehuoltomaksujen pitäisi perustua tuotettuun jätteeseen, ei säännöllisesti tyhjennettyihin astioihin. Lisäksi velvoitettu tiedusteli, koska Etappi siirtyy punnitusperusteiseen poltettavan jätteen keräykseen ja mihin lainkohtaan kilometrirajoitus kiinteistön kiinteistökohtaisesta jätehuollosta perustuu.
Jätelautakunta selvensi velvoitetulle, että 3 km:n välimatka otettiin käyttöön vuonna 2022 ja aiemmin rajoitus oli tätä tiukempi. Kunnalliset jätehuoltomääräykset, jossa välimatkasta määrätään, on annettu jätelain 91 §:n nojalla. Jätelautakunta pahoitteli, ettei pientalojen jäteastioita punnita. Sen sijaan jätemaksut perustuvat jäteastian kokoon, keskimääräiseen täyttöasteeseen ja tyhjennysten määrään. Jätteenkuljetuksen päästöt minimoidaan tehokkaalla reittisuunnittelulla ja lokeroastioiden käytöllä. Ylipitkät tyhjennysvälit vaikuttavat suoraan jätteen laatuun. Tämän vuoksi tyhjennysvälit eivät voi olla esimerkiksi useita kuukausia pitkiä, jolloin jäte muuttuisi kierrätyskelvottomaksi. Lisäksi jätelautakunta tarjosi, että ylipitkä yhteisastia-asia voidaan käsitellä kirjallisesti viranhaltijapäätöksellä, josta on valitusoikeus Vaasan hallinto-oikeuteen. Velvoitettu ei ole vastannut jätelautakunnan selvitykseen.
Kihniön tekninen lautakunta määräsi 21.8.2024 § 59 kiinteistön omistajan liittämään kiinteistönsä RN:o 250-401-24-2 kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Määräystä oli noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (JL 139 §). Päävelvoitteen tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko, jonka peruserän suuruus on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti. Jäljennös sopimuksesta tuli toimittaa ympäristönsuojeluviranomaiselle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen tiedoksisaanti tapahtui 10.9.2024, joten määräaika toimenpiteen suorittamiseksi oli 24.9.2024.
Jätehuoltoviranomaiselta 25.9.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö RN:o 250-401-24-2 ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen.
Kihniön tekninen lautakunta on Kihniön kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja siten toimivaltainen päättämään jätelain mukaisten määräysten antamisesta sekä uhkasakon asettamisesta.
Valmistelija: ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistö RN:o 250-401-24-2 ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen ympäristönsuojeluviranomaisen määräyksestä huolimatta eikä ole jättänyt asiassa vastinetta. Ennen asian ratkaisemista ja juoksevan uhkasakon tuomitsemista asianosaiselle varataan tilaisuus tulla kuulluksi ja antaa asiassa kirjallinen selitys, joka tulee toimittaa Kihniön tekniselle lautakunnalle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Selitystä pyydetään erityisesti siitä, miksi annettua määräystä liittää kiinteistö kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen ei ole noudatettu. Mahdollinen selityksen antamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.
Päätöksen perustelut
Kiinteistön RN:o 250-401-24-2 omistaja on laiminlyönyt ympäristönsuojeluviranomaisen määräystä liittyä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen eikä ole jättänyt lautakunnan päätökseen asiassa vastinetta. Jätehuoltoviranomaiselta 25.9.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen.
Uhkasakkolain (113/1990) 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137
Uhkasakkolaki (1113/1990) 22, 23 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4 §
Kihniön kunta on pyytänyt tarjouksia talvikunnossapitotöiden tuottamisesta liikenneväylille ja kiinteistöille sopimuskaudelle 1.11.2024 – 31.5.2026. Tarjouspyyntöön sisältyy myös optio. Mahdollinen optiokausi on 1.10.2026–31.5.2027.
Talvikunnossapitoon kuuluvat tehtävät on ilmoitettu tarjouspyynnön liitteenä olevassa urakkaohjelmassa ja muissa liiteasiakirjoissa. Talvikunnossapidon kohteet on ilmoitettu tarjouspyynnön liitteenä olevissa kohdeluetteloissa ja -kartassa. Talvikunnossapidon volyymissa saattaa tapahtua muutoksia sopimuskauden aikana, eikä tilaaja sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuihin määriin. Työ laskutetaan toteutuneen työn ja yksikköhintojen mukaisesti.
Kihniön kunnan alue on jaettu liikenneväylien talvikunnossapitoalueeseen (OSA 1) ja kiinteistöjen talvikunnossapitoalueeseen (OSA 2). Tarjouksen on voinut jättää molempiin tai vain toiseen osaan. Tarjouksen vertaillaan osa-alueittain.
Hankinta ylittää kansallisen hankinnan kynnysarvon. Tarjouspyyntö on julkaistu Hilmassa 24.9.2024. Tarjouspyyntö on ollut kokonaisuudessaan saatavissa https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procu.... Hankinnasta on ilmoitettu myös kunnan kotisivuilla ja FB-sivuilla. Tarjoukset on pyydetty määräaikaan 2.10.2024 klo 12 mennessä.
Tarjousten vertailut ja suositus valittavista urakoitsijoista esitellään kokouksessa.
Esitys valittavista urakoitsijoista annetaan kokouksessa. Tekninen lautakunta käy asiasta tarvittavan keskustelun ja päättää jatkotoimenpiteistä.
Tekninen lautakunta toteaa, että
Tekninen lautakunta päättää valita talvikunnossapidon urakoitsijoiksi osaan 1 Kaavatiet Koneurakointi Nevanperän vertailuhintaan 37.875,00 € alv 0 % ja osaan 2 Kiinteistöt Koneurakointi Nevanperän vertailuhintaan 51.989,00 € alv 0 %
Kirkonkylän vanhan koulun purkaminen on hyväksytty osana kunnan talousarvion toimenpiteitä jo useamman vuoden ajan. Rakennuksen purkamista perusteena on kunnan palveluntuotantoon tarvittavien tilojen ylikapasiteetti ja kiinteistökustannusten säästöpaineet. Kiinteistön arvioidun korjauskustannukset käyttökuntoon saamiseksi ovat kestämättömät kunnan taloudelliseen tilanteeseen nähden. Kiinteistön hallinnan luovuttamiseen sisältyisi riskejä, liittyen mm. sijaintiin, talouteen, terveellisyyteen ja turvallisuuteen.
Purkaminen on kuitenkin viivästynyt rakennukseen kohdistuvien rakennussuojeluarvojen selvittämiseksi. Rakennussuojeluasiaan on saatu 1.11.2023 Hämeenlinnan hallinto-oikeudesta päätös, eikä rakennukseen kohdistu todettuja rakennussuojeluarvoja. Purkamislupa rakennukselle on annettu 23.9.2024.
Purkaminen toteutetaan kokonaisurakkana, jossa purku-urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana. Purku-urakka suoritetaan kiinteänä kokonaisurakkana. Urakka tulee olla valmis viimeistään 20.12.2024. Purkamisessa säästetään rakennuksen perustuskivet, jotka käytetään tontin alue- ja viherrakenteissa tulevan talousarvion määrärahojen puitteissa.
Hankinta toteutetaan kansallisena pienhankintana. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus Hilmassa 13.9.2024. Tarjouspyyntö on ollut kokonaisuudessaan saatavissa https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procu.... Hankinnasta on ilmoitettu myös kunnan kotisivuilla ja FB-sivuilla. Tarjoukset on pyydetty määräaikaan 30.9.2024 klo 12 mennessä.
Tarjousten vertailut ja suositus valittavista urakoitsijoista esitellään kokouksessa.
Esitys valittavista urakoitsijoista annetaan kokouksessa. Tekninen lautakunta käy asiasta tarvittavan keskustelun ja päättää jatkotoimenpiteistä.
Tekninen lautakunta toteaa, että
Tekninen lautakunta päättää valita purku-urakoitsijaksi JST Kuljetuspalvelut Oy:n kokonaishintaan 37.000,00 € alv 0 %
Asian taustaa
Kihniön tekninen lautakunta on 13.6.2024 pitämällään siisteyskatselmuksella todennut, että kiinteistöllä 250-403-12-43 on huonokuntoinen ja osittain jo romahtanut talousrakennus. Kyseinen rakennus on asuinrakennuskiinteistöllä lähellä Kihniön keskustaa. Kiinteistön omistajaa on aiemmin 11.6.2020 kehotettu kirjeitse joko kunnostamaan tai purkamaan kyseinen rakennus. Kyseinen kirje on pöytäkirjan liitteenä. Rakennustarkastaja on 5.10.2023 tiedustellut puhelimitse kiinteistön omistajalta asian edistymistä, jolloin on puhelimessa sovittu, että vuoden 2023 loppuun mennessä hän yrittää hoitaa asiaa eteenpäin. Tällöin puhelimessa puhuttiin rakennuksen purkamisesta.
Siisteyskatselmuksella 13.6.2024 tekninen lautakunta kävi kiinteistöllä ja huonokuntoinen rakennus on yhä samassa kunnossa kuin aiemmin. Kiinteistön omistaja ei ole ryhtynyt toimiin rakennuksen purkamiseksi tai korjaamiseksi. Siisteyskatselmukselta on liitteenä kiinteistöltä otetut valokuvat kyseisestä rakennuksesta. Rakennus sijaitsee samalla kiinteistöllä asuinrakennuksen kanssa. Lisäksi kiinteistöllä on muita talousrakennuksia. Rakennus on ympäristölleen ja käyttäjilleen vaarallinen ja rumentaa ympäristöä.
MRL 166§; Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. (13.4.2007/488)
Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. (4.6.2010/499)
Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.
Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.
Rakennuksen omistajan on seurattava rakennuksen kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa. (20.3.2015/301)
Jatkotoimet
Kiinteistön omistajalle annettu kirjallinen kehotus sekä sitä seurannut puhelinkeskustelu 5.10.2023 eivät ole johtaneet rakennuksen kunnon laiminlyönnin korjaamiseen tai rakennuksen purkamiseen, jolloin tekninen lautakunta tulee käynnistämään jatkotoimet toimenpiteisiin velvoittamiseksi. Ennen velvoitteen (uhkasakon tai teettämisuhan) asettamista on asianosaista kuultava uhkasakkolain 22§ ja hallintolain 34§ mukaisesti. Kuulemisella tarkoitetaan, että asianosaiselle varataan tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta ja antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat asian ratkaisuun vaikuttaa. Selvityksen antamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista.
Asianosainen ja velvoitettu on kiinteistön 250-403-12-43 omistaja.
Sovelletut oikeusohjeet:
Maankäyttö-ja rakennuslaki 143§, 166§, 170§
Uhkasakkolaki 22§
Hallintolaki 34§
Valmistelija: rakennustarkastaja Raisa Karinsalo-Manninen p. 044-7865 651
Esittelijä: tekninen johtaja Henna Romppainen
Tekninen lautakunta päättää käynnistää asiassa maakäyttö-ja rakennuslain 182§ mukaisen menettelyn. Lisäksi tekninen lautakunta päättää lähettää uhkasakkolain mukaisen kuulemiskirjeen asianosaiselle ennen velvoitteen (uhkasakko tai teettämisuhka) asettamista. Kuulemiskirjeeseen tulee vastata viimeistään 31.10.2024. Tekninen lautakunta kieltää rakennuksen käyttämisen rakennuksen nykyisessä kunnossaan (MRL 166§).
Tekninen johtaja esittelee ajankohtaisia ja meneillään olevia asioita kokouksessa.
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi.